SUDOP PRAHA a.s. | Rekonstrukce Jezernických viaduktů | SUDOP PRAHA a.s.
  • Projekty
    Komplexní řešení problematiky dopravní infrastruktury
Zpět
Česká republika, Přerov
1998 - 2001

Země: Česká republika

Místo: Přerov

Datum: 1998 - 2001

Projektový stupeň: Projekt

Investor: ČD, Stavební správa Olomouc

Projektant: SUDOP PRAHA a.s., středisko mostů, HIP Ing. Karel Štěrba

Dodavatelé: ŽS Brno a.s., DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s., Subterra, a.s. Praha

Investiční náklady: 164 mil. Kč

V rámci modernizace úseku tratě Přerov - Hranice na II. koridoru byly rekonstruovány dva velké viadukty u obce Jezernice, jejichž historie vznikala před více jak 160-ti lety.

V rámci modernizace úseku tratě Přerov - Hranice na II. koridoru byly rekonstruovány dva velké viadukty u obce Jezernice, jejichž historie vznikala před více jak 160-ti lety. Jsou skutečně dva, nalepené těsně k sobě, i když se na první pohled zdá, že most je jeden. Starší cihelný viadukt pro jednokolejku tzv. Severní dráhy Ferdinandovy z Vídně do Krakova, byl dokončen v roce 1842. Do provozu byl uveden až v roce 1847, při zprovoznění tratě z Lipníku do Bohumína. Mladší kamenný byl postaven v roce 1873 při stavbě druhé koleje a je téměř kopií cihlového. Cihlový viadukt sloužil v té době již téměř 30 let. Délka viaduktů je úctyhodná (cihelný 426,44 m, kamenný 414,74 m) a pokud byste je chtěli vidět nebo vyfotografovat v celku, je to možné pouze z některého horního okna rytířského sálu hradu Helfštýna nebo z letadla. Celkovému pohledu brání totiž bujná vegetace kolem potoka Jezernice, který viadukty přemosťují uprostřed své délky.

Objekty vykazovaly klasické poruchy běžné u kamenného zdiva na jakýchkoliv klenutých mostech: vypadané spáry, trhliny v pilířích, podélné trhliny v klenbách, utržené klenební věnce, vykloněné průčelní zdivo, apod.

Kamenný viadukt byl kompletně sanován (injektáž, spárování, kleštiny Helifix, nová železobetonová deska, hydroizolace). U cihelného viaduktu byla sanována spodní stavba (injektáž, spárování, vysokopevnostní kleštiny Helifix). Vzhledem k degradaci cihelného zdiva bylo nutné klenby vybourat a vyzdít nové, na lícní straně z mrazuvzdorných cihel. Hlavní nosnou konstrukci pak tvoří železobetonové klenby, kotvené do cihelných kleneb kovovou sítí. Čelní zdi byly znovu postaveny z původních kamenů. Mostovka byla vytvořena nasazenou železobetonovou deskou, která most rozšířila a stala se podkladem pro hydroizolaci.

Roku 2003 udělilo Ministerstvo dopravy ČR rekonstrukci cihelného viaduktu cenu "Mostní dílo roku 2001".