Projekty

Cílem projektu je vybudovat zcela nový úsek 3. tranzitního železničního koridoru, který přímo propojí stanice Praha-Smíchov, Praha-Krč a Beroun.

VEDENÍ TRATĚ 

Nová dvoukolejná trať vychází ze železniční stanice Praha-Smíchov a je zaústěna hlubočepským portálem do skalního masivu v oblasti Barrandovského mostu. Trasa je vedena dvěma tunelovými troubami v délce necelých 25 km, které vyústí na východní straně Berouna. Pro zapojení trati do železniční stanice Beroun vznikne nová železniční estakáda přes řeku Berounku. 

Z pražské strany bude část vlaků do tunelu vjíždět i z Branického mostu portálem umístěným v Malé Chuchli. Z tohoto důvodu jsou v oblasti pražského Barrandova v podzemí tunelové rozplety, které spojují tunely ze směru ze Smíchova a ze směru z Krče. 

SPECIFIKA TUNELU 

Tunel je navržen v podobě dvou paralelních jednokolejných tubusů, elektrizovaných střídavou trakční soustavou 25 kV, s pevnou jízdní dráhou. Tubusy budou od sebe vzdáleny přibližně 50 m a budou po cca 450 metrech opatřeny bezpečnostními propojkami. Z bezpečnostních důvodů bude přibližně v polovině trasy u Tachlovic postaveno v podzemí záchranné místo. To bude vybaveno technologiemi zajišťujícími přívod čerstvého vzduchu a odvod a usměrnění kouře v zasažené tunelové troubě v případě požáru. 

Dalším technologickým objektem viditelným na povrchu bude budova trakční napájecí stanice ve Slivenci. 

Většina trasy tunelu bude ražena 70 až 120 metrů pod povrchem, a to jak sekvenčním, tak cyklickým způsobem. V menší hloubce bude veden pouze v portálových oblastech a v místě technologického objektu ve Svatém Janu pod Skalou. 

ZKRÁCENÍ JÍZDNÍ DOBY

Tunel bude sloužit jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. V každém směru v něm bude moci jet současně až 5 vlaků, pro které bude platit návrhová rychlost 200 km/h pro vlaky osobní, 100 km/h pro vlaky nákladní. Toto bude znamenat zkrácení jízdní doby mezi Prahou-Smíchovem a Berounem z více než 30 minut na 13 minut a významné odlehčení stávající trati podél Berounky pro příměstské spoje. Význam stavby je tedy nejen pro celou jihozápadní část Středočeského kraje, Plzeňska, ale pro celou Českou republiku.

NAPSALI JSME

O změně v postupu projektování na progresivnější způsob "nejdříve 3D, pak 2D" jsme psali v SUDOP Revue.

SR 3/2022 - Jiný způsob přípravy projektů

Další projekty