PŘÍPRAVNÉ STUPNĚ
Naše stavba 0310/II Hodějovice–Třebonín byla v DSP (dokumentace pro stavební povolení) připravována od poloviny roku 2013 v nezvykle dlouhém, uceleném úseku téměř 12.5 km. Úsek obsahuje tři dálniční mimoúrovňové křižovatky, 21 dálničních a silničních mostů, několik přeložek silnic I., II. a III. třídy a přeložku železniční trati (České Velenice – Plzeň) se třemi železničními mosty. Současně s naší stavbou D3 Hodějovice–Třebonín investor zahájil i výstavbu úseku předcházejícího, tedy D3 Úsilné–Hodějovice. Následující stupeň PDPS byl pro obě stavby zpracován v roce 2017. V roce 2018 byla úspěšně vypsána soutěž na zhotovitele celého úseku.
POPIS STAVBY
Dálnice byla v celém úseku stavby navržena v šířkové kategorii D 27,5/120, tedy jako čtyřpruhová, směrově rozdělená komunikace. Trasa prochází poměrně členitým terénem, a přestože překonává na daném úseku výškový rozdíl cca 150 m, nebylo nutno provést zvětšení počtu jízdních pruhů ve stoupání. Největší podélný sklon je 3,8 %. Z geologického hlediska stavba v první polovině prochází českobudějovickou a částečně třeboňskou pánví, ve své druhé polovině se nachází v novohradském podhůří. Při zpracování PDPS byly v zájmovém území zjištěny celkem tři lokality postižené svahovými nestabilitami. Stavba se nachází na celkem jedenácti katastrálních územích.
Úsek v katastrálních územích Staré Hodějovice a Doubravice u Nedabyle
Začátek stavby je západně od obce Staré Hodějovice, kde navazuje na zmíněnou stavbu D3 0310/I Úsilné – Hodějovice. V blízkosti rozhraní obou staveb kříží navrženou dálnici jednokolejná železniční trať České Velenice – Plzeň, která byla v rámci stavby přeložena do nové trasy, a to v úseku délky více než 1 km. Přeložka trati přechází přes dálnici železničním mostem. Bezprostředně za ním dálnice překlenuje mostem upravené koryto Starohodějovického potoka. Trasa je dále vedena ve vyšším násypu, přesypaným klenutým mostem přechází přes další vodoteč a polní cestu a mírně klesá do údolní nivy řeky Malše v prostoru mezi obcemi Roudné a Vidov.
Úsek v katastrálních územích Vidov a Roudné
Přemostění údolní nivy Malše bylo navrženo v souladu s požadavky Povodí Vltavy s.p. a na základě studie ovlivnění odtokových poměrů Malše vlivem stavby dálnice. Most je navržen jako estakáda celkové délky téměř 800 m s ohledem na inundační území řeky Malše, migrační průchod a začlenění do krajiny. Výška mostu nad terénem činí do 10 m. Za estakádou pokračuje dálnice ve vyšším násypu, kde rámovým přesypaným mostem kříží vodoteč. Západně od obce Vidov je navržena mimoúrovňová křižovatka s přeložkou silnice III/15529 a také s budoucí tzv. Jižní tangentou – přivaděčem od stávající silnice I/3 (MÚK Roudné). Křižovatka je navržena jako kosodélná a křížení je řešeno dálničním mostem. Za křižovatkou pokračuje trasa do rozsáhlého lesního komplexu (Rožnovský les), kde je v místě křížení s lokálním biokoridorem umístěn ekodukt – přesypaný objekt přes dálnici, který plní rovněž funkci nadjezdu lesní cesty.
Úsek v katastrálních územích Včelná a Plav
Dálnice prochází východním okrajem lesních komplexů Rožnovský les a Bochle. Z důvodu kolize s úsekem souběžné silnice III/15529 (mezi obcemi Roudné a Plav) byla navržena její přeložka. Realizace dálnice si v tomto úseku vyžádala větší objemy zemních prací a také vybudování tří mostních objektů, vesměs přes lesní cesty a vodoteče.
Úsek v katastrálním území Kamenný Újezd
Za lesním úsekem mezi obcemi Plav a Plavnice překlenuje dálnice estakádou šikmo údolí Plavnického potoka, poté mírně stoupá a dalšími mostními objekty kříží místní komunikace (Ovčín, Borek a Otmanka).
Úsek v katastrálních územích Otmanka a Krasejovka
Dálnice dále mírně stoupá a prochází lesními pozemky, kde dvěma mostními objekty kříží místní vodoteče. Severně od obce Krasejovka dochází ke křížení dálnice se silnicí I/3. V místě je navržena osmičkovitá mimoúrovňová křižovatka s nadjezdem silnice I/3 přes dálnici (MÚK Krasejovka). Silnice I/3 (která v budoucnu přejde do sítě krajských silnic jako II/603) byla ponechána ve stávající trase, došlo pouze k výškově úpravě. V daném místě je dále vyřešeno jednak napojení silnice III/00354a, která představuje jediné silniční připojení obce Milíkovice, a jednak napojení stávající místní komunikace (Bartochov). Křížení dálnice s vodotečí západně od Krasejovky je řešeno rámovým přesypaným mostem.
Úsek v katastrálních územích Dolní Svince a Prostřední Svince
Trasa dálnice zde vstupuje na území bývalého okresu Český Krumlov a míří do prostoru mezi obcemi Dolní Svince a Prostřední Svince. Vedena ve vysokém násypu překlenuje mostními objekty postupně Krasejovský potok, železniční trať Horní Dvořiště – České Budějovice a přeložku silnice III/15534. V prostoru mezi obcemi Horní Třebonín a Prostřední Svince kříží trasa dálnice stávající silnici II/155. Je navržena osmičkovitá mimoúrovňová křižovatka (MÚK Dolní Třebonín) dálnice s přeložkou silnice II/155 = budoucí silnicí I/39, která představuje silniční přivaděč z oblasti Českokrumlovska na dálnici D3. Těsně za křižovatkou již stavba 0310/II končí a navazuje stavba 0311 úseku Třebonín – Kaplice nádraží.
MOSTY
Samostatnou velkou a významnou kapitolou jsou mosty. Jak již bylo zmíněno, trasa obsahuje úctyhodný počet 24 mostů. Složitosti projektů, s kterými se museli projektanti vypořádat bylo více než dost, některé byly i projekčními výzvami. Významnými mosty jsou bezesporu železniční most přes D3, jehož podjetím začíná naše stavba. Byl jedním z náročných děl, a to i s ohledem na předem dané výluky, které musel zhotovitel dodržet. Dále estakáda přes údolí Malše s délkou téměř 800 m, kde jsme se museli vypořádat s tím, že se v podloží nachází kolektor pro jímání pitné vody pro České Budějovice a plastické, pomalu konsolidující jíly. Pro urychlení výstavby zde byl pro pravý most a konstrukce upravena tak, aby výstavba nosné konstrukce mohla být zahájena bez realizace opěr, nosná konstrukce byla stavěna systémem horní posuvné skruže bez prvního pole, které bylo dokončeno po konsolidaci podloží v místě opěr. Za zmínku jistě stojí také most přes údolní Plavnice s délku 450 m, jehož značná část, včetně jedné opěry se nachází v sesuvném území. Tento most byl realizován technologií výsuvem ocelových nosníků s následnou dobetonávkou spřažené desky, most byl opět realizován s dodatečným dokončením prvního pole po proběhnutí konsolidace podloží.
ZPROVOZNĚNÍ
Dne 21. prosince 2024 byla stavba slavnostně zprovozněna. Současně s ní byl v ten samý okamžik zprovozněn ještě předchozí úsek „Úsilné–Hodějovice“ a navazující úsek „Třebonín – Kaplice, nádraží“. V jeden okamžik se tak České Budějovice zbavily veškeré tranzitní dopravy a řidiči ušetří až 30 minut.
NAPSALI JSME
Podrobnější články naleznete v níže uvedených číslech SUDOP Revue:
- SR 3/2014 - Dálnice D3 úsek 0310/II Hodějovice–Třebonín
- SR 1/2018 - Dálnice D3: úsek Hodějovice–Třebonín
- SR 3/2020 - Stavba dálnice D3 pokračuje: úsek Hodějovice–Třebonín
- SR 1/2025 - Stavba D3 Hodějovice–Třebonín aneb 12 sudopských let na jihu Čech